Diagnoza autyzmu i innych zaburzeń ze spektrum autyzmu jest prowadzona przez zespół specjalistów. Skupia się na ocenie funkcjonowania w dwóch głównych obszarach, którymi są:
- deficyty społecznej komunikacji
- obecność sztywnych wzorców zachowania, aktywności i zainteresowań.
Proces diagnostyczny składa się z:
- wywiadu wstępnego z rodzicami (1,5-2h) służącego zapoznaniu się z dotychczasowym rozwojem dziecka, wstępne ustalenie objawów diagnostycznych.
- obserwacji psychologicznej dziecka (1,5-2h) mającej na celu ocenę poziomu funkcjonowania w różnych sferach rozwojowych , w tym emocjonalnej i społecznej.
- wizyty z psychiatrą dzieci i młodzieży (1,5h) – wywiad z rodzicami, ogląd dokumentacji medycznej, badanie psychiatryczne i obserwacja dziecka, w razie potrzeby zlecenie badań lub konsultacji ze specjalistą innej dziedziny.
- oceny stopnia rozwoju mowy przeprowadzonej przez logopedę (1h).
- w niektórych przypadkach obserwacji dziecka w grupie przedszkolnej lub szkolnej (2h)..
Ważne jest, by diagnoza autyzmu lub innych zaburzeń rozwojowych była przeprowadzona jak najwcześniej. Umożliwia to przygotowanie dziecka do życia z danymi zaburzeniami oraz trenowanie umiejętności społecznych już od wcześniejszych etapów, dzięki czemu dziecko ma szansę dążyć do wyrównywania deficytów tak bardzo, jak to możliwe.