Badania psychologiczne dzieci w wieku 0-3 lat
Diagnoza rozwoju i ocena funkcjonowania w wieku niemowlęcym i poniemowlęcym:
- Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu: Autyzm, Zespół Aspergera, całościowe zaburzenia rozwoju
- Diagnoza rozwoju emocjonalnego i społecznego
- Diagnoza rozwoju poznawczego
- Diagnoza rozwoju samodzielności
- Diagnoza rozwoju komunikacji przedwerbalnej i mowy
- Diagnoza funkcjonowania zmysłów dziecka
Badania psychologiczne dzieci w wieku przedszkolnym 3-6 lat
- Badanie gotowości szkolnej 5 i 6 latków pod względem rozwoju motorycznego, poznawczego, emocjonalno-społecznego
- Diagnoza rozwoju poznawczego
- Diagnoza rozwoju komunikacji werbalnej
- Badanie stosunków rodzinnych
- Określanie mocnych i słabych stron dziecka
- Wczesne wykrywanie ryzyka dysleksji rozwojowej
- Wstępna diagnoza ADHD
- Diagnoza zaburzeń ze spektrum autyzmu: Autyzm, Zespół Aspergera, całościowe zaburzenia rozwoju
- Diagnoza rozwoju emocjonalno-społecznego
Badania psychologiczne dzieci w wieku szkolnym 7-14 lat
- Diagnoza możliwości intelektualnych
- Diagnoza przyczyn trudności w nauce
- Diagnoza trudności w funkcjonowaniu indywidualnym i społecznym (szkolnym, rodzinnym, rówieśniczym)
- Diagnoza Zespołu Aspergera
- Ocena poziomu agresji i lęku
- Diagnoza dysleksji, dysgrafii, dyskalkulii
- Wstępna diagnoza ADHD
- Badanie stosunków rodzinnych
Diagnoza psychologiczna dziecka prowadzona jest w następującym zakresie:
Test Matryc Ravena: Test Ravena (inne określenia test matryc Ravena, test matryc progresywnych) jest często stosowany w rekrutacjach pracowników lub w badaniach przydatności do określonych zawodów np. do policji, banków, ale również w badaniach kierowców wózków widłowych.
Skala Inteligencji Wechslera dla dzieci (WISC-R): przede wszystkim w praktyce psychologicznej do diagnozy intelektu.
Test D2: poradnictwo szkolne i zawodowe, diagnoza kliniczna.
KORP) Karty Oceny Rozwoju Psychoruchowego są narzędziem wystandaryzowanym, przeznaczonym do wstępnej oceny rozwoju dziecka. Pozwalają na ustalenie czy diagnozowane dziecko rozwija się harmonijnie oraz zgodnie z oczekiwaniami rozwojowymi określonymi w ramach każdego przedziału wiekowego. Skala KORP opracowana jest dla poszczególnych przedziałów wiekowych, w których wyróżnić można:
- 4 karty oceny rozwoju małego dziecka w wieku od 1 m. ż. do 11 m. ż. Ponieważ w tym okresie rozwój dziecka przebiega bardzo intensywnie, karty uwzględniają diagnozę umiejętności dziecka do końca 11 m. ż co kwartał.
- 3 karty oceny rozwoju dziecka w wieku od 1;0 r. ż. do 2;11 r. ż. Do końca 2 r. ż. możliwa jest diagnoza dziecka co pół roku.
- 5 kart oceny rozwoju dziecka w wieku od 2;11 r. ż. do 7;11 r. ż. W tym okresie karty uwzględniają diagnozę dziecka w odstępach rocznych.
- 1 karta oceny rozwoju dziecka w wieku od 8;0 r. ż do 9,11 r. ż.
Przeprowadzenie diagnozy dziecka w określonym wieku zakończone jest wykreśleniem profilu jego umiejętności, z którego wynika, które sfery rozwoju są rozwinięte prawidłowo, które są opóźnione, a które przyśpieszone. Dzięki temu można podjąć szybką interwencję i w przypadku sfer rozwijających się z opóźnieniem skierować dziecko na specjalistyczne, pogłębione badania oraz zaprogramować odpowiednie działania terapeutyczne.
Podstawowym elementem narzędzia są karty oceny rozwoju
Sfery rozwoju, zamieszczone na każdej karcie pozwalają na ocenę następujących umiejętności:
- rozwoju ruchowego,
- motoryki precyzyjnej i lateralizacji,
- spostrzegania wzrokowego i koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- komunikowania się i mowy,
- emocji i relacji społecznych,
- funkcji behawioralnych,
- umiejętności przedszkolnych (karty dla dzieci w wieku od 3,0 do 5,11 r. ż.),
- umiejętności szkolnych (karty dla dzieci w wieku od 6;0 do 9,11 r. ż.).
Pretest (KORP-PRE) Karty oceny rozwoju psychoruchowego – są integralną częścią narzędzia KORP. Przeznaczone są dla specjalistów, dokonujących wstępnej oceny poziomu rozwoju dziecka podejrzanego o opóźnienia i dysharmonie rozwojowe. Do takiej grupy należą dzieci z opóźnieniem psychomotorycznym i zaburzeniami rozwoju, dysharmoniami rozwojowymi (np. opóźnieniem rozwoju mowy), zdiagnozowanymi wadami genetycznymi (np. Zespół Downa), głębokim wcześniactwem itd., których rozwój jest prawdopodobnie opóźniony więcej niż o jeden poziom wiekowy. Ocena kartami KORP-PRE pozwala szybko i prawidłowo dobrać poziom wyjściowy do badania Kartami KORP.
Diagnoza dziecka pogłębiona jest szczegółowym wywiadem z opiekunem.
Badanie rozwoju psychoruchowego.